Cajon hangosítás 3-dobosok mesélnek
2016-01-10
Cajon mikrofonozása
Az akusztikus hangszerek hangosítása nehezebb mint az elektronikus hangszereké, főként ha természetes hangzást szeretnénk elérni.
Hogyan érdemes bemikrofonozni egy cajont?
Milyen mikrofont használjunk?
Mire érdemes figyelni hangosításkor?
Ezeket a kérdéseket tettük fel perkás és hangosító is
merősnek, és belelapoztunk külföldi szakirodalmakba.
A feledat nem olyan egyszerű.
A cajon széles frekvenciatartománnyal ( mély basszus és éles pergő), és nagy hangnyomással bír. Ezt csak azok a minőségi mikrofonk bírják, amiket erre a célra fejlesztettek ki.
Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a magas pergőhang az ütőlap irányából, a mély hang a reflexnyílás irányából ( általában hátulról) érkezik.
Ugyan az a hangszer máshogyan szól szabad térben mint egy pubban, egy kis szobában vagy egy arénában.Hangosítást befolyásolhatja a zenekar többi tagja, hangszereinek hangereje és elhelyezkedése is.
Függ a hangosítás többi eszközétől. Pl.l van-e lehetőség EQ-zásra, van-e fantomtáp a kondenzátoros mikrofon részére?
Tar Gergely
“Nem egyszerű a kérdés, ahány hely/hangcucc/hangszer/zenei stílus, annyi féle opció, s persze, hogy te egyáltalán milyen hangszínt keresel. Első körben a cajon akusztikus, saját hangját keressük, mert emiatt választottuk a hangszert. Persze a hangszer hangja a változó akusztikai térrel együtt változik. Tapasztalataim szerint egy SHURE SM57 mindig beválik, bármit ki lehet hozni belőle, de ha a lábdobszerű hangzást keressük, akkor valamilyen nagymembrános mikrofont kell próbálni.
Nekem a határfelület mikrofonok is bejönnek, de mivel ezek a hangszer belsejében vannak, megint más a hangzás és a karakter…
Stúdióban mindenképpen két kondenzátor, vagy kondi is és dinamikus is.”
Mogyoró Kornél
“Én AKG D-3500-at használok, mögé és SHURE SM 57 vagy BETA 57 előlről, ha lehet. Van sok jó megoldàs, de javaslom, hogy mindenképp elől-hátul legyen mikrofonozva!”
Gyulai Csaba
“Jelenleg egy shure beta 98-at csippentek hátra a lyukhoz, amit enged az állítható nyak, legtávolabbra. De nagyon tervezem, hogy elöl is mikrofonozok, az ütőfelületre, itt egy normál shure sm58-típusú megoldás tökéletes lehet. “
Smuk Tamás
“A Mydros-nál egy Electro Voice Cobalt 11-et használunk, de nem olyan jó.Ha kap egy erős mélyet, beklippel. Kevés gain-nel, kis kompresszorral okés
A kedvenc mikrofonom szintén Electro Voice, csak RE510, de azt darbukához használom…”
Bokros László
“A Jazzyben az Electro Voice RE 20 élő stúdiós jamhez király.
Koncerten volt Shure Beta-52A, de általában azért visszaveszek a mélyből. Ha okosan kísér az ember, akkor alig kell trükközni a mikrofonnal:)
Stúdióban: Neumann TM 103, Neumann U 89, AKG D 112 a két Neumann sztereokép, az AKG bázis.”
CajonStudio
“Mobil felvételekhez Tascam dr-05 hordozható felvevőt használunk. Szépen veszi a mélyeket, bírja a hangnyomást. A magasak kicsit élesek, ezt utólag érdemes vágni. Mi ezzel rögzítjük a videókat, koncerteket.
Superlux E100 határfelület mikrofont építünk hangelyelő szivacsokkal a hangszereinkbe.”
A cajon hangosításáról további cikkeket itt olvashatsz:
4 olcsó cajon dob mikrofon teszt