Cajon hangosítás 3-dobosok mesélnek


Cajon mikrofonozása

Az akusztikus hangszerek hangosítása nehezebb mint az elektronikus hangszereké, főként ha természetes hangzást szeretnénk elérni.

 

Hogyan érdemes bemikrofonozni egy cajont?
Milyen mikrofont használjunk?
Mire érdemes figyelni hangosításkor?
Ezeket a kérdéseket tettük fel perkás és hangosító is
merősnek, és belelapoztunk  külföldi szakirodalmakba.

A feledat nem olyan egyszerű.
A cajon széles frekvenciatartománnyal ( mély basszus és éles pergő), és nagy hangnyomással bír. Ezt csak azok a  minőségi mikrofonk bírják, amiket erre a célra fejlesztettek ki.

Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a magas pergőhang az ütőlap irányából, a mély hang  a reflexnyílás irányából ( általában hátulról) érkezik.

Ugyan az a hangszer máshogyan szól szabad térben mint egy pubban, egy kis szobában vagy egy arénában.Hangosítást befolyásolhatja a zenekar többi tagja, hangszereinek hangereje és elhelyezkedése is.

Függ a hangosítás többi eszközétől. Pl.l van-e lehetőség EQ-zásra, van-e fantomtáp a kondenzátoros mikrofon részére?

Tar Gergely

“Nem egyszerű a kérdés, ahány hely/hangcucc/hangszer/zenei stílus, annyi féle opció, s persze, hogy te egyáltalán milyen hangszínt keresel. Első körben a cajon akusztikus, saját hangját keressük, mert emiatt választottuk a hangszert. Persze a hangszer hangja a változó akusztikai térrel együtt változik. Tapasztalataim szerint egy SHURE SM57 mindig beválik, bármit ki lehet hozni belőle, de ha a lábdobszerű hangzást keressük, akkor valamilyen nagymembrános mikrofont kell próbálni.

Sm 57
SM57, SM58, SM86

Nekem a határfelület mikrofonok is bejönnek, de mivel ezek a hangszer belsejében vannak, megint más a hangzás és a karakter…

Stúdióban mindenképpen két kondenzátor, vagy kondi is és dinamikus is.


Mogyoró Kornél

“Én AKG D-3500-at használok, mögé és SHURE SM 57 vagy BETA 57 előlről, ha lehet. Van sok jó megoldàs, de javaslom, hogy mindenképp elől-hátul legyen mikrofonozva!”

 

Gyulai Csaba

“Jelenleg egy shure beta 98-at csippentek hátra a lyukhoz, amit enged az állítható nyak, legtávolabbra. De nagyon tervezem, hogy elöl is  mikrofonozok, az ütőfelületre, itt egy normál shure sm58-típusú megoldás tökéletes lehet. “

 

Smuk Tamás

“A Mydros-nál egy Electro Voice Cobalt 11-et használunk, de nem olyan jó.Ha kap egy erős mélyet, beklippel. Kevés gain-nel, kis kompresszorral okés

A kedvenc mikrofonom szintén Electro Voice, csak RE510, de azt darbukához használom…”

 

Bokros László

BC_02
Stúdióban 2 mikrofon!

“A Jazzyben az Electro Voice RE 20 élő stúdiós jamhez király.
Koncerten volt Shure Beta-52A, de általában azért visszaveszek a mélyből. Ha okosan kísér az ember, akkor alig kell trükközni a mikrofonnal:)
Stúdióban: Neumann TM 103, Neumann U 89, AKG D 112 a két Neumann sztereokép, az AKG bázis.”

 

CajonStudio


Mobil felvételekhez Tascam dr-05 hordozható felvevőt használunk. Szépen veszi a mélyeket, bírja a hangnyomást. A magasak kicsit élesek, ezt utólag érdemes vágni. Mi ezzel rögzítjük a videókat, koncerteket.
Superlux E100 határfelület mikrofont építünk hangelyelő szivacsokkal a hangszereinkbe.”

 

A cajon hangosításáról további cikkeket itt olvashatsz:
4 olcsó cajon dob mikrofon teszt

Cajon hangosítás – mikrofonok