Cajon hangosítás 2 -a gyenge láncszem

A leggyengébb láncszem meghatározza a cajon hangosítás végeredményét.

Mik ezek a “láncszemek”?

  • Cajonos technikai tudása 
  • Cajon minősége 
  • Mikrofon és hangrtechnika minősége: mikrofon-keverő-erősítő-hangfalak
  • Adott tér akusztikája 
  • Hangosító tudása.

Jó hangosítás csak jó hangforrással lehetséges, ezért megfelelő minőségű és hangú cajont kell beszerezni.

Eltérő  elvárások merülhetnek fel koncerten és felvételkor. Hangrögzítéskor  olyan kisebb  zörejek is felerősödnek, amiket eddig esetleg nem is hallottál.  Erre érdemes cajon vásárláskor figyelni.

Hogyan befolyásolják a különböző terek a hangzást?

máskép

A csupasz falakról pattog faltól falig a hang, és ez a felvételen is hallható, koncerten, próbán pedig nagyon zavaró.

Szerencsésebb ha van szőnyeg vagy drapéria,  így minden hangszín hallhatóbb, és nincs visszhang.
A koncertre érkező tömeg és ruházatuk, székek is módosítják a hangzást. Nekünk sokszor gondot okoz, hogy beálláskor az üres térre lőjük a cuccot, aztán ha megérkezik a közönség, egész más lesz az akusztika.

Szabad téren, utcán általában nagyon jó a hang. A hangszerek természetes hangját legjobban ez tükrözi. Közeli épületek, városzaj és leginkább a  szél ronthatja a felvételt. Ez utóbbi nekem több videófelvételt is használahatatlanná tett. Segít a mikrofonra tehető szivacs vagy szőrme….ha kéznél van 🙂

Hogyan helyezd el a cajont térben és zenekarban?

A hangzást nagyban befolyásolja a hangszer elhelyezése. Ha akusztikusan is jól szól a zenekar, jók az arányok, a hangosítás/felvétel  is egyszerűbb.

playing_cajon_live_amplified_situation

  • Hangszer a falhoz közel, háttal a falnak ( kb 60cm).
    Ez általában azt is jelenti, hogy a zenekar mögé kerülsz. Extra basszust kapunk, néha a magasak rovására. Probléma lehet, hogy a zenekar többi tagjával nincs szemkontaktus….Hangosítás nélküli játéknál érdemes ezt használni, ha a többi hangszer hangos. Tipikus házibuli felállás, neked már nem jut mikrofon….Gondolok itt arra, hogy a basszeros 101-esre tolja a hangerőt, te meg szétütheted a kezedet….de fordítva is igaz. Ne légy hangosabb egy gitárnál vagy énekesnél!
  • Hangszer a zenekar előtt ( pl. a frontember játszik cajonon is).
    Nem szerencsés, a magasakból a többiek nem hallanak semmit, ráadásul a halkabb hangszerek hangját el is nyomhatja.
  • Félkör, vagy valamilyen ív
    Talán az egyik legjobb választás, hátránya hogy széles teret igényel. Szemkontaktus minden zenésszel és a közönséggel is lehetséges, és a cajon hangja is természetesebb lesz a többieknek.
  • Kör, vagy U alak
    Közös örömzenéléskor, táborokban és próbákon nagyon jó formáció, abszolút figyelem a zenésztársakra. Ha hallgatóság is megjelenik, akkor érdemes bontani a kört. Ez a felállás jól jöhet,  ha felvételkor egyetlen mikrofon áll rendelkezésre. Fokozottan figyelni kell a hangerőre!
  • Légy távolságtartó!
    Gitárerősítőktől és baszus hangszerektől, hangfalaktól kellő távolságra kell elhelyezkedni. Ha a mikrofon ezek hangját is veszi, egy szennyezett, nehezen keverhető hangot kapunk. Lehetőleg a mikrofonod “ne lássa” a többi hangszert, hangszórót. A dinamikus mikrofon kevésbé érzékeny erre.11227069_956925830997213_6340847597146251117_o